måndag 18 maj 2009

Virkad sjal

Det har inte varit så mycket virkande och annat på sistone. Började i allafall på en sjal häromdagen efter beskrivningen på Drops Design - fast jag har Alpaca och virknål nr 3,5 i stället för Vienna (mohair) och nr 9. Jag var inne hos äldsta dottern för smakråd och hon rynkade på näsan och sa "snorgult", då blev jag lite osäker och har börjat virka in rader av rosa m m sen bilden togs.


Vad gäller färgvalet i raderna tycker jag om att ha ett uttänkt mönster som grund och sen bryta av och störa balansen. Det ligger något matematiskt tilldragande i den monotona upprepningen i virkningar som jag samtidigt längtar efter att störa. Vem var det som sa att en stickning eller virkning måste innehålla något fel, annars betyder den otur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar