tisdag 31 juli 2012

Dockhusmaterial

m hade lite frågor om material osv. Här visar jag lite saker som är viktiga för mig när jag bygger dockhussaker. De två böckerna har jag använt ganska mycket fr a som inspiration. Jag har både använt mallarna där men också hittat på själv.
Jag har köpt balsaflak och lister men också dito av trä. Det är bra med olika bredder, de smala kan användas till hyllplan och dekorationer. Trä blir finare men är svårare att bygga med och tar längre tid. Det är ju dyrare också. Jag tycker inte det ska bli så "fint" så man inte kan leka med sakerna... Kartongbitar typ flyttlåda kan man använda om det inte ska synas t ex i en soffa.
Det blå bordet är byggt av balsa 3 mm och kinesiska ätpinnar, perfekta till bordsben. Stolen är byggd av trä och är en kopia av min egen köksstol. Hyllan är byggd av 5 mm balsa. Det kan vara en idé att inte vara så noga med skalan, det ser liksom så härligt dockskåpsaktigt ut om nåt är mycket tjockare eller större än det skulle vara i verkligheten. Andra viktiga saker är:
  • Gersåg, ett absolut måste!
  • Stilettkniv, går t ex finfint att skära i balsaträt med
  • Mönstrade tyger, det ska vara blommigt i dockhus...
  • Tacky Glue, mycket bra klister till miniatyrbyggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar